Poradnik ecommerce

Wojtek Gąciarz

17.6.2021

5 niezbędnych kompetencji w zespole e-commerce - bez nich Twój sklep się nie obejdzie

Sprzedaż on-line to nie zabawa, ale wymagająca praca. W dobie gwałtownego rozwoju rynku e-commerce sklep internetowy potrzebuje szeregu kompetencji, aby osiągnąć sukces sprzedażowy. Stale rosnąca konkurencja, pojawianie się nowych rozwiązań technologicznych, jak i potrzeb i wymagań konsumentów sprawia, że tylko zespół ekspertów wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach rozwinie potencjał firmy. Zobacz, które kompetencje są kluczowe dla prowadzenia sklepu internetowego.

1. Kompetencje produktowe

Podstawowym zasobem dla sklepu jest produkt lub usługa. Aby spełniały oczekiwania klientów i pchały do przodu - zamiast zatrzymywać - rozwój sklepu, potrzebują opiekuna. Taka osoba przede wszystkim dba o ich udoskonalenie, tak by spełniały stale pojawiające się potrzeby klientów. Do niego należy przygotowanie atrakcyjnej oferty, dostosowanej do aktualnych trendów rynkowych. Pracownik produktowy powinien także być w stanie precyzyjnie określić cenę produktu i usługi, tak by spełniać podstawowe założenie sklepu - sprzedaż, która się opłaca. 

2. Kompetencje logistyczno-operacyjne

Funkcja operacyjna w sklepie internetowym jest kluczowa, jeśli chodzi o prędkość realizacji zamówienia. To od niej zależą takie czynności jak rozliczanie zamówień, pakowanie oraz wysyłka paczek z magazynu. Osoba odpowiedzialna za ten obszar firmy powinna dążyć do optymalizacji czynności operacyjno-logistycznych. Prężnie rozwijającym się trendem w branży e-commerce jest automatyzacja, która umożliwia firmie szybkie skalowanie, realizowanie większej liczby zamówień, eliminację powtarzających się błędów oraz obniżenie kosztów. 

3. Kompetencje technologiczne

Pomimo tego, że otworzenie małego sklepu internetowego nie wymaga zaangażowania skomplikowanych technologii, dalszy rozwój firmy jest od tego uwarunkowany. Dlatego na pokładzie potrzebna jest osoba odpowiedzialna za kompetencje technologiczne. To do jej obowiązku należy wybór i utrzymanie systemu ERP, na którym opiera się cała praca sklepu. Od niej zależy także wdrożenie narzędzi do prowadzenia sprzedaży w internecie, takich jak systemy e-commerce, marketplacy oraz systemy magazynowe. Wreszcie kompetencje technologiczne obejmują także zajęcie się automatyzacją pracy wszystkich tych programów oraz zintegrowanie ich ze sobą, tak aby wykorzystać ich pełen potencjał dla firmy. 

4. Kompetencje marketingowe

Marketing jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za rozwój sklepu internetowego, ponieważ pozwala dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów. Współcześnie marketerzy korzystają z ogromnej liczby narzędzi marketingowych i sposobów na zyskanie uwagi klientów. Jest jednak dobra wiadomość - nie musisz korzystać z nich wszystkich. Wystarczy dobrze zaplanowana strategia uwzględniająca kilka najbardziej efektywnych narzędzi, by sprzedaż wzrosła o kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent. Co możesz wykorzystać:

  • content marketing, czyli działania reklamowe wykorzystujące merytoryczną treść do przyciągnięcia uwagi klientów, np. artykuł na firmowym blogu,
  • SEO, czyli działania podejmowane na zewnątrz i wewnątrz strony skierowane na podniesienie jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych,
  • direct marketing - przede wszystkim mailingi i powiadomienia web push, które umożliwiają wysłanie bezpośredniego przekazu do potencjalnego konsumenta - im bardziej perswazyjna wiadomość, tym większe szanse na sprzedaż.
  • social media - pozwalają utrzymywać relacje z klientami oraz tworzyć kampanie promocyjne, które wsparte płatnym systemem reklam potrafią osiągać realne wyniki dla firmy.

5. Kompetencje analityczne

Analityka jest często pomijanym albo odkładanym na później działaniem w sklepie internetowym. Tymczasem to doskonałe narzędzie do sprawdzenia, czy firma działa skutecznie. Dzięki analityce możesz ocenić m.in.:

  • czy podejmowane działania marketingowe spełniają założone cele,
  • jakie są koszty i zyski sklepu,
  • ile czasu zajmuje realizacja zamówień,
  • jak dużo zamówień sklep realizuje w wybranym odcinku czasu,
  • które podstrony sklepu są najchętniej odwiedzane.

W ten sposób firma jest w stanie optymalizować swoje działania, stawiać na skuteczne rozwiązania i rezygnować z tych, które zawodzą. Analityka pozwala także szybko wyłapać te części realizacji procesów, które wywołują błędy i opóźnienia.

Chcę automatyzować swój biznes

Zmaksymalizuj zysk ze sprzedaży dzięki automatyzacji procesów!

Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.