Integracja

Wojtek Gąciarz

9.7.2021

Błędy w integracjach - zobacz, do czego mogą prowadzić!

Integracje usprawniają pracę systemów informatycznych, ponieważ umożliwiają automatyczną i dwustronną wymianę danych. W rezultacie sklep pracuje szybciej, a pracownicy zajmują się ważniejszymi zadaniami. Problem pojawia się, gdy w integracjach zaczynają pojawiać się błędy. Zobacz, do czego mogą doprowadzić.

Błędy w integracjach - konsekwencje

Błędy w integracjach w większości przypadków dotyczą nieefektywnego przesyłania danych pomiędzy systemami informatycznymi. Dla sklepu internetowego dotyczy to przede wszystkim wymiany informacji pomiędzy źródłami sprzedażowymi, np. platformami e-commerce i marketplace’ami, a systemami ERP, które zarządzają sklepem. Najczęściej źródłem problemów jest niemożność nawiązania połączenia pomiędzy systemami, awaria jednego z nich lub brak dostępu do sieci. Jakie błędy integracji sklepy internetowe napotykają najczęściej?

  1. Brak komunikatu w systemie kurierskim o wpłynięciu nowego zamówienia. Czasami zdarza się, że system kurierski jest przeciążony, co w konsekwencji powoduje problemy w przesyłaniu danych z systemu e-commerce lub ERP. Ze względu na przeciążenie do systemu może nie dotrzeć automatycznie wysyłana informacja o wpłynięciu nowego zamówienia, a w rezultacie kurier nie otrzyma powiadomienia, że powinien stawić się po odbiór paczki przygotowanej do wysyłki. Klient zakupił towar, ale ze względu na błąd w integracji nie otrzyma go na czas.
  2. Nieaktualne ceny w systemie e-commerce lub marketplace. Integracje mogą zawieść także w procesie aktualizowania cen produktów. Wówczas ceny w systemie e-commerce lub innej platformie sprzedażowej różną się od tych wprowadzonych do systemu ERP. Klienci widzą stare ceny w panelu sklepu i dodają produkty do koszyków po nieaktualnych wartościach. Jeśli cena jest zbyt wysoka prawdopodobnie nie zdecydują się na zakup. Natomiast jeśli cena jest zbyt niska, sklep generuje straty lub musi domagać się od klienta dopłaty brakującej kwoty.
  3. Nieaktualne stany magazynowe. Jeśli integracja nie aktualizuje stanów magazynowych pomiędzy platformą sprzedażową a systemem ERP, klienci mogą dodawać do koszyków produkty, których nie ma w magazynie. Z drugiej strony, brak aktualizacji może także spowodować, że dostępne w magazynie produkty nie będą wyświetlać się na stronie sklepu. Pierwsza opcja wpływa na obniżenie zaufania klientów do sklepu, którzy prawdopodobnie wybiorą ofertę konkurencji. Natomiast druga może zmniejszyć przychody sklepu na utraconych zamówieniach.
  4. Spóźnione zamówienia. Niekiedy integracje mogą spóźniać się z przesyłaniem zamówień, które wpływają do sklepu, do systemu ERP. Jeśli w systemie nie widnieje informacja o pojawieniu się nowego zamówienia, także magazyn nie dostaje powiadomienia o przygotowaniu paczki do wysyłki. W związku z tym realizacja zamówienia i wysłanie zakupionego towaru do klienta wydłuża się. 

To tylko kilka z najczęściej pojawiających się błędów w integracjach. Jednak każdy z nich paraliżuje pracę sklepu, niszczy jego renomę, generuje straty i wzmaga negatywne nastawienie klientów.

Obsługa błędów integracji, czyli jak radzić sobie z awariami

Błędy w integracjach mogą doprowadzić do opóźnienia realizacji procesów

Aby uniknąć podobnych problemów i uchronić sklep przed przeciągającą się realizacją procesów, należy wprowadzić do jego struktury obsługę błędów integracji.

Pierwszy krok polega na wprowadzeniu rejestru synchronizowanych komunikatów w systemie, który pobiera i wysyła dane do pozostałych systemów. Ze względu na to, że w sklepach internetowych, w zależności od procesów, zazwyczaj dochodzi do dwustronnej wymiany danych, rejestr powinien zostać wdrożony do obu systemów. Rejestr będzie miejscem, w którym administrator może sprawdzić, jakie dane powinny zostać zsynchronizowane oraz które z nich faktycznie zostały. 

Jeśli pojawi się problem z integracją i dane nie zostaną przesłane, system powinien automatycznie ponowić próbę ich przekazania. Administrator może zdecydować czy ma to nastąpić, np. po określonym czasie czy w kolejnym cyklu synchronizacji.

System powinien odnotowywać przyczyny nieudanej synchronizacji, a administrator mieć możliwość ręcznego wpływania na przesyłane dane - usuwać je, modyfikować lub ponownie przesyłać. Dobrze, aby system potrafił także automatycznie powiadomić administratora o danych, których nie udało się zsynchronizować.

Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.