Integracja

Wojtek Gąciarz

8.4.2021

Jak usunąć rezerwację towaru z systemu ERP?

Dobrze znasz ten schemat: klient wybiera produkt, wrzuca go do koszyka, składa zamówienie, które jednak nigdy nie zostaje zrealizowane. W świecie handlu to konsument jest najważniejszy, dlatego ma prawo anulować zamówienie nawet na zaawansowanym etapie jego realizacji. Takie przywilej generuje jednak problemy dla sklepu. Jednym z nich jest blokada towarów na magazynie, które zostały zarezerwowane dla klienta. Jak skutecznie usunąć taką rezerwacje?

Na czym polega rezerwacja towaru w systemie ERP?


Kiedy klient składa zamówienie w sklepie internetowym, do systemu ERP zostaje przesłana o tym informacja, która uruchamia szereg procesów. Jednym z nich jest zarezerwowanie towaru wybranego przez klienta.

Rezerwacja towaru w systemie ERP polega na zablokowaniu wybranej przez klienta liczby składników zamówienia w magazynie. W konsekwencji zarezerwowany towar będzie niedostępny dla wykonania każdej innej operacji niż realizacja zamówienia. 

Każdy system ERP ma własny system rezerwacji, który może przybrać postać, np.:

  • rezerwacji na zasobach (wiązanie rezerwacji z zasobami w magazynach),
  • rezerwacji ilościowej (bez przypisanych zasobów - o kolejności ich realizacji decydują priorytety).

Dzięki integracjom rezerwacje towarów są dokonywane automatycznie, bez udziału pracowników sklepu lub magazynu.

Co się dzieje, gdy klient anuluje zamówienie?


Rezerwacja towaru pozwala sprawnie realizować zamówienia i eliminuje ryzyko wydania z magazynu zarezerwowanego produktu przed realizacją zamówienia. Jednak zdarza się, że zamówienie nie dochodzi do skutku, ponieważ klient je anulował. Co dzieje się wówczas z rezerwacją?

W sklepie internetowym, który nie korzysta z integracji automatyzujących procesy, rezerwacja jest wciąż aktywna i blokuje możliwość zamówienia zarezerwowanego towaru przez innych klientów. W konsekwencji sklep zaczyna generować straty na produktach objętych rezerwacją, które bezproduktywnie zalegają w magazynach. Ponadto, blokują miejsce dla kolejnych produktów napływających do miejsca składowania.

Jak uniknąć blokady towarów?


Rozwiązaniem problemu z zablokowanymi w magazynie towarami jest integracja, która automatycznie usuwa rezerwację z tych produktów, z których klient ostatecznie zrezygnował. W ten sposób towar zostaje z powrotem wprowadzony do oferty sklepu, a klienci mogą składać na niego zamówienie. Integracja działa automatycznie w tle, aktywuje się na podstawie zmiany statusu zamówienia. Dzięki temu żaden z pracowników nie musi wykonywać dodatkowych czynności, aby skutecznie usunąć rezerwację na towary w systemie ERP. 

Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.