Integracja

Wojtek Gąciarz

22.3.2021

PrestaShop - przewodnik po sklepach internetowych

Każdy kto planuje otworzenie swojego pierwszego sklepu internetowego prędzej czy później trafia na tę nazwę - PrestaShop. Nie bez powodu, ponieważ około 24% sklepów działających w Polsce jest opartych na tym silniku, co oznacza że niemal ¼ polskiego rynku e-commerce korzysta z Presty. Zobacz, co ma do zaoferowania to oprogramowanie i czy sprawdzi się także dla Ciebie.

Czym jest PrestaShop?


PrestaShop to platforma e-commerce działająca na podstawie otwartej licencji - open source. Dlatego każdy, kto chce skorzystać z zalet oprogramowania może zrobić to całkowcie za darmo. Jedynymi kosztami jest zakup hostingu oraz domeny dla sklepu. Otwarta licencja sprawia, że Presta jest regularnie udoskonala o nowe funkcje przez społeczność użytkowników. Natomiast popularność oprogramowania sprawia, że sposoby rozwiązywania problemów i mechanizm jego działania są dobrze opisane w internecie. Łatwo znajdziesz pomoc i odpowiedzi na swoje pytania na forach i grupach dyskusyjnych. 


PrestaShop już na starcie oddaje w ręce użytkownika komplet funkcji, które w zupełności wystarczają do założenia i prowadzenia sklepu internetowego. Zawiera m.in. system komentarzy, analizy zamówień, systemy rabatowe, a otwarta licencja pozwala dodawać do niej nowe funkcje.


PrestaShop - zalety


  1. Platforma typu OpenSource - oparcie na wolnej licencji, sprawia że użytkownicy Presty mają dostęp do pełnego kodu sklepu. Dzięki temu mogą wprowadzać do niego nowe funkcje, dopasowane stricte do potrzeb strategii rozwoju sklepu. Ponadto, open source zapewnia dowolność w kwestii wyboru szablonu strony internetowej oraz układu poszczególnych elementów interfejsu. Otwarty kod zdecydowanie ułatwia także integrowanie sklepu z zewnętrznymi systemami, takimi jak programy ERP czy firmy kurierskie, a także pozycjonowanie jego podstron w wyszukiwarkach internetowych.
  2. Rozwinięta społeczność użytkowników - PrestaShop jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce. Szacuje się, że na całym świecie korzysta z niej ponad 270 000 firm. Dlatego wokół Presty wytworzyła się społeczność wiernych użytkowników, którzy dzielą się w internecie swoimi doświadczeniami z korzystania z platformy. Dzięki temu łatwo odnaleźć odpowiedzi na pytania związane z działaniem Presty oraz rozwiązania problemów.
  3. Intuicyjny panel administracyjny - PrestaShop może się pochwalić intuicyjnym panelem administracyjnym, przyjaznym zwłaszcza dla początkujących użytkowników. 
  4. Multijęzyczność i różnorodność walutowa - PrestaShop jest oprogramowaniem dedykowanym sklepom internetowym, dlatego zawiera wbudowany moduł wielojęzyczności, który umożliwia robienie zakupów konsumentom z całego świata. Ponadto, Presta umożliwia im płacenie za zakupy w walucie własnego kraju.
  5. Mobilność - klienci przeglądają strony internetowe nie tylko z płaszczyzny komputera, ale także urządzeń mobilnych - smartphonów i tabletów. PrestaShop dostosowuje interfejs strony sklepu internetowego do tych urządzeń.
  6. Uporządkowana struktura - PrestaShop umożliwia kategoryzowanie produktów, tagowanie oraz tworzenie między nimi powiązań. Dzięki temu sklep zyskuje przejrzystą i uporządkowaną strukturę, w której łatwo odnaleźć poszukiwaną rzecz. 
  7. Marketing - PrestaShop zdaje się dostrzegać rolę marketingu w świecie e-commerce, dlatego oddaje w ręce użytkowników podstawowe narzędzia do prowadzenia działań marketingowych w internecie, w tym do analizowania ruchu na stronie i wyników sprzedaży, tworzenia newsletterów, obsługi formularzy kontaktowych.


PrestaShop - wady


  1. Za darmo? - Nie do końca. Pomimo, że Presta jest oparta na licencji OpenSource, rozwój oprogramowania wymaga zainwestowania sporych kosztów. Dodatkowe moduły i aplikacje są płatne. Ponadto, twórcy oprogramowania nie zapewniają wsparcia technicznego, dlatego pomoc programisty w rozwoju serwisu lub rozwiązaniu problemów również należy samodzielnie opłacić.
  2. Małe i średnie firmy - pomimo tego, że PrestaShop jest dedykowana wszystkim sprzedawcom, zarówno małym, jak i dużym, najwięcej korzyści z oprogramowania wyciągną drobne i średnie sklepy internetowe. 
  3. Brak automatycznej aktualizacji - programiści regularnie rozwijają oprogramowanie, jednak wszelkie aktualizacje nie wdrażają się automatycznie do sklepu. Dlatego sprzedawcy sami muszą zadbać o dostosowanie swoich serwisów do najnowszej wersji.


Mity na temat PrestaShop


Ze względu na ogromną popularność Presty, wokół niej narosło wiele mitów i błędnych przekonań. Oto kilka z nich:


  1. Niska wydajność - najpopularniejszy mit dotyczy niskiej wydajności oprogramowania. Tymczasem wystarczy właściwie zoptymalizować stronę, by podnieść ogólne tempo jej działania. Niska wydajność nie jest wadą oprogramowania, ale złych praktyk deweloperskich i administracyjnych. 
  2. Podatność na ataki hakerskie - dopóki użytkownicy regularnie aktualizują oprogramowanie do najnowszej wersji nie muszą obawiać się ataków hakerskich. Przynajmniej nie bardziej niż użytkownicy innych systemów.
  3. PrestaShop jest trudna do skalowania - część sprzedawców zarzuca Preście, że nie da się jej skalować. Tymczasem oprogramowanie z całym zapleczem swoich funkcji wspiera rozwój serwisów zarówno w pionie (aktualizowanie), jak i poziomie (dokupowanie serwerów). Pozwala obsługiwać serwis z poziomu kilku serwerów, dzięki czemu nadaje się także dla większych sklepów. 


Dla kogo PrestaShop?


Z oprogramowania PrestaShop najwięcej korzyści wyciągną sprzedawcy, którzy:


  • sprzedają do kilkuset tysięcy produktów,
  • wszystkim towarom przypisują konkretną cenę,
  • sprzedają produkty w różnych wariantach, np. różniące się kolorem lub rozmiarem.


Dlatego to idealne rozwiązanie dla większości sprzedawców działających na rodzimym rynku e-commerce - sklepów z elektroniką, odzieżą, artykułami codziennego użytku. Natomiast PrestaShop gorzej sprawdzi się dla sprzedawców, którzy personalizują swoje produkty oraz uzależniają ich ceny od różnych czynników. 


Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.