Poradnik ecommerce

Karolina Hyczko

Który marketplace wybrać? Amazon vs Shopee

Przodujący na rynkach południowo-azjatyckich marketplace wizualnie przypomina konkurenta Aliexpress. Jest idealnym miejscem do sprzedawania drobnicy - przedmiotów zazwyczaj nieprzekraczających wartości kilkudziesięciu złotych. Shopee jest ukierunkowany na klienta mniej majętnego niż w przypadku Amazona, jednak w kwestii ilości i różnorodności produktów obie platformy nie mają sobie równych!

<big_blue_square>Zgodnie z raportem Gemini, w 2021 roku zakupy przez internet robiło aż 77% Polaków. Paradoksalnie największym wpływem na tak dobry wynik nie było wejście Amazona na polski rynek, a pandemia covid.<big_blue_square>

Jednak po ponad roku zapoznawania się z polską branżą e-commerce, amerykański gigant rośnie w siłę i konsekwentnie poszerza grono zarówno kupujących, jak i sprzedawców.

Choć liderem platform sprzedażowych w Polsce jest bezsprzecznie Allegro, to do walki o podium, ostatnio wystartowało również Shopee. Jego agresywne kampanie brandingowe odbiły się viralowym echem, a wzrost zainteresowania marką wydaje się skrajny w zestawieniu z ostrożnymi i badawczymi pierwszymi krokami Amazona.

Przodujący na rynkach południowo-azjatyckich marketplace wizualnie przypomina konkurenta AliExpress. Jest idealnym miejscem <blue_square>do sprzedawania drobnicy<blue_square> - przedmiotów zazwyczaj nieprzekraczających wartości kilkudziesięciu złotych. Shopee jest ukierunkowany na klienta mniej majętnego niż w przypadku Amazona, jednak w kwestii ilości i różnorodności produktów obie platformy nie mają sobie równych!

Dla sprzedawców, którzy stoją przed wyborem odpowiedniego marketplace, najlepszą opcją będzie taki, który jest dopasowany do indywidualnych oczekiwań i rodzaju sprzedawanych produktów. Nie da się ukryć, że zarówno na Amazonie jak i na Shopee znajdziemy ogromne rzesze klientów.

Amazon

Amazon.com to firma założona 5 lipca 1994 roku. Amerykański gigant specjalizuje się w <blue_square>handlu elektronicznym i przetwarzaniem w chmurze,<blue_square> ale jest przede wszystkim największym sprzedawcą internetowym na świecie pod względem przychodów i kapitalizacji rynkowej.

Platforma zaczynała jako księgarnia online, a później umożliwiała przesyłanie strumieniowe plików video, MP3, książek audio, oprogramowania, gier video, a także sprzedaż elektroniki, odzieży, mebli, żywności, zabawek i biżuterii. Amazon produkuje również elektronikę użytkową, taką jak czytniki Kindle, tablety Fire, Fire TV i Echo. Jest również największym na świecie dostawcą usług infrastruktury chmury. Amazon sprzedaje również niektóre produkty z niższej półki pod własną marką AmazonBasics.

Firma posiada oddzielne witryny detaliczne dla Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Irlandii, Francji, Kanady, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Australii, Brazylii, Japonii, Chin, Indii i Meksyku. W 2016 roku wystartowała także polska, niderlandzka oraz turecka wersja językowa niemieckiej strony Amazon. Niektóre produkty sprzedawane przez Amazon można również kupić również w krajach nieobjętych dostępną witryną.

Shopee

Platforma Shopee jest częścią grupy technologicznej Sea Ltd., a jej usługi  są dostępne w kilkunastu krajach – w Singapurze, Malezji, Indonezji, Tajlandii, Wietnamie, Brazylii, Meksyku, Kolumbii, Chile oraz na Filipinach i Tajwanie.

Początki działalności na obszarze Azji Południowo-Wschodniej i na Tajwanie datowane są na luty 2015 roku. Od tego czasu platforma stała się największą w regionie, a liczby odwiedzających szacowane były na <blue_square>343 miliony miesięcznie.<blue_square>

Singapurskie Sea Shopee ruszając na podbój Europy, jako pierwszy cel wybiera Polskę. Podstawową ideą azjatyckiego giganta jest zagwarantowanie kupującemu bezpiecznych zakupów. "Gwarancja Shopee" opiera się na przekazywaniu sprzedawcy pieniędzy za przesłany towar dopiero po potwierdzeniu odbioru zamówienia przez kupującego. W przypadku nie otrzymania produktu przez klienta Shopee od razu zwraca mu pieniądze. Zgodnie z filozofią prokonsumencką pieniądze są przez Shopee zabezpieczane, ponieważ firma „nie chce pozwolić, aby zakupy przez internet na sklepie online były dla klienta złym doświadczeniem”.

Dlaczego sprzedawać na Amazon?

Ze względu na popularność

Gdyby tak zajrzeć do umysłu wszystkich ludzi na Ziemi, to okazałoby się, że prawie każdy już słyszał o Amazonie.

Amerykańska platforma umożliwia sprzedaż produktów każdej możliwej do wyobrażenia kategorii – ich misją jest bycie „najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie, w której każdy może znaleźć i odkryć wszystko, co można chcieć kupić online”. Pomimo upływu czasu Amazon nie spowalnia w rozwoju, a ceny akcji ostatnio poszybowały do 535 dolarów w górę.

Klient Amazon jest zawsze zadowolony

Amazon stawia wiele przeszkód swoim sprzedawcom, ograniczając możliwości dostosowywania swoich stron, czy też ograniczając ich kategorie. Trzeba przyznać szczerze, że platforma nie jest w ogóle elastyczna z perspektywy sprzedawców, o ile produkt nie jest doskonały.

Wszystkie trudności rekompensuje jednak zapewnienie bezpiecznego, szanowanego rynku, na którym klienci czują się zawsze premium. Wystawienie produktu na Amazonie wiąże się z wieloma problemami, ale jeśli się przejdzie tę procedurę, to można być niemal pewnym, że przedmiot zostanie sprzedany i ekspresowo dostarczony do klienta.

Strony katalogowe ułatwiają tworzenie ofert

Charakterystyczny w Amazonie jest system stron katalogowych (nieco odmienny od systemu stron niestandardowych, z których korzysta większość sklepów internetowych). System oparty na katalogach działa w ten sposób, że ​​nie każdy przedmiot, który zostanie wystawiony na Amazonie, otrzyma osobną stronę produktu: przykładowo dwie czerwone torebki od różnych sprzedawców będą zamieszczone na tej samej stronie przedmiotu.

System umożliwia kupującym <blue_square>porównywanie przedmiotów,<blue_square> które planują kupić pod względem na przykład ceny, czy jakości.

Niewątpliwą zaletą systemu opartego na katalogu jest to, że jeśli dany produkt istnieje już w katalogu, to sprzedawca jest zwolniony z obowiązku wpisania kodu EAN podczas wystawiania swojego przedmiotu.

Usługa FBA zrobi (prawie) wszystko za Ciebie

Ciekawą i ekskluzywną opcją oferowaną przez Amazon jest „Fulfillment by Amazon” (FBA), która zadba o  przedmiot za sprzedawcę poprzez odebranie przedmiotu, zapakowanie go i wysłanie ​​do klienta. Usługa również oferuje <blue_square>bezpłatną obsługę klienta<blue_square> w imieniu sprzedającego! Niestety FBA często wychodzi tak drogo, że przy małym zysku ze sprzedaży okazuje się nieopłacalna.

Dlaczego sprzedawać na Shopee?

Bo to jest proste

Wchodząc na Polski rynek, Shopee było nastawione przede wszystkim na dobrą obsługę użytkowników. Portal przedłużył na czas nieokreślony <blue_square>zerową prowizję dla sprzedawców,<blue_square> a wielu z nich bardzo chwali sobie kontakt z dedykowanymi opiekunami. Od 4 lipca jednak platforma powoli zaczęła wprowadzać coraz więcej restrykcji dla sprzedających, których nieprzestrzeganie jest punktowane. Wymagania jednak wymienione w regulaminie wydają się zbliżone do takich platform jak na przykład Allegro i mają na celu osiągnięcie balansu pomiędzy zadowolonym sprzedawcą i satysfakcją klienta.

Shopee wspiera lokalnych sprzedawców

<blue_square>Polacy najchętniej kupują w rodzimych sklepach.<blue_square> Shopee to już zauważyło, dlatego umożliwia w tej chwili zakup przedmiotów nie tylko zza granicy, ale również oznacza produkty lokalne, zwiększając ich atrakcyjność. Najbardziej sprzyjającymi kategoriami dla sprzedaży lokalnej są: zabawki, elektronika, produkty spożywcze oraz gadżety. W przypadku pozostałego asortymentu można go również dopasować do odpowiedniej kategorii korzystając z Drzewka kategorii Shopee.

Promowanie produktów jest łatwe i dostępne dla wszystkich

Darmowe dodatki marketingowe dla sprzedawców to gwóźdź programu w Shopee. Promocje oraz reklamy produktów, które można zamieścić w prosty sposób są świetną opcją dla nowicjuszy, chcących szybko rozkręcić sprzedaż na kanale. Można zarówno zamieszczać dedykowane kampanie na stronie głównej, kampanie produktowe na aplikacje mobilne, jak i rozdawać nagrody dla obserwujących. Jednak największym hitem wśród konsumentów jest <blue_square>darmowa dostawa od 0 zł,<blue_square> z której również słynie Shopee.

Liczne akcje promocyjne Shopee przyciągają uwagę

Promocje dla kupujących to charakterystyczna dla Shopee strategia marketingowa mająca na celu zwiększenie ruchu. Platforma często nawet dopłaca do promocji, żeby osiągnąć odpowiednie zasięgi. Przykładem takiej akcji promocyjnej jest sprzedaż sześciopaku Pepsi lub wody Cisowianka za symboliczną złotówkę, lub ostatnia promocja, w ramach której nowi klienci mają do wykorzystania <blue_square>kupon o wartości 15 zł<blue_square> na pierwsze zakupy.

Podsumowanie

<big_blue_square>Skuteczna sprzedaż powinna przebiegać w najbardziej zoptymalizowanych warunkach, a o nich stanowi w dużym stopniu wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej.<big_blue_square>

Amazon jest dla sprzedających dużym, ale pewnym i naprawdę opłacalnym wyzwaniem. Dużo wymaga od sprzedawcy, jednak daje dostęp do szerokiej bazy klientów na zupełnie nowych rynkach. Z kolei Shopee posiada ogromny potencjał ze względu na przyjazne warunki dla sprzedających, a także dynamicznie zwiększające się rzesze użytkowników. Niezależnie od decyzji, jaką podejmie sprzedawca, warto wypróbować obie platformy sprzedażowe i wzbogacić się o bezcenne doświadczenie.

Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.