Poradnik ecommerce

Wojtek Gąciarz

27.5.2021

Te 10 błędów popełniają sprzedawcy internetowi. Zobacz, jak ich uniknąć! Część 1

Chcesz rozpocząć sprzedaż online? A może prowadzisz już sklep internetowy, ale nie wszystko idzie po Twojej myśli? Zobacz pierwszą część artykułu, z lektury którego poznasz 5 najczęstszych błędów, które popełniają sprzedawcy internetowi i dowiesz się, jak ich uniknąć.

1. Wygląd nad funkcjonalnością, czyli jak nie wybierać CMS 

Długie miesiące głowiłeś się nad pomysłem na biznes, potem przesiedziałeś kolejne tygodnie nad strategią działań, przygotowałeś ofertę, wymyśliłeś nazwę sklepu i  w końcu możesz wcielić to wszystko w życie, czyli… stworzyć stronę internetową. Zatrzymaj się tutaj na moment, ponieważ wybór właściwego CMS ma ogromne znaczenie dla wygody Twojej i Twoich klientów.

Młodzi sprzedawcy internetowi często przykładają zbyt dużą wagę do designu strony, a zbyt małą do jej funkcjonalności. A to funkcje mają podstawowe znaczenie dla płynności korzystania ze sklepu. Wybierz CMS, który jest elastyczny, ponieważ wtedy łatwo dostosujesz go do swoich celów i pomysłów na rozwój sklepu. Nie kieruj się wyłącznie aktualnymi potrzebami, ale także tymi, które pojawią się w przyszłości - wówczas elastyczność systemu CMS okaże się na wagę złota.

2. Nie wykorzystujesz potencjału e-mail marketingu

Według statystyk GUS aż 58% internautów uważa sprawdzenie skrzynki odbiorczej za najważniejszą czynność w codziennej rutynie korzystania z internetu. Co więcej, kolejne 54% badanych stwierdziło, że to e-mail jest dla nich głównym źródłem otrzymywania informacji o nowościach i promocjach. Dlatego sprzedawcy zwyczajnie nie mogą lekceważyć siły e-mail marketingu w promocji swojej oferty i maksymalizowania sprzedaży. E-mail marketing jest nie tylko efektywny, ale także tani i mierzalny. 

3. Analizą zajmę się później…

Analityka to jedna z kluczowych czynności, o którą musi zadbać każdy sprzedawca internetowy. Dzięki niej zyskujesz informacje m.in. o tym:

  • skąd przychodzą Twoi klienci,
  • ile czasu spędzają w Twoim sklepie,
  • która podstrona przyciąga ich największą uwagę,
  • ile porzuconych koszyków generują.

Jednak aby móc korzystać z wszystkich tych i wielu innych informacji, analizę należy prowadzić od samego początku działania sklepu. Niestety programy analityczne nie działają wstecz, dlatego jeśli nie uruchomisz ich wraz ze startem sklepu nie będziesz zbierać historycznych danych dotyczących sprzedaży. A to poważny błąd, biorąc pod uwagę ich potencjał w rozwoju sklepu, maksymalizowania ruchu na stronie, liczby zamówień oraz w analizie skuteczności działań marketingowych.

4. Czy klienci wiedzą, jak kupować w Twoim sklepie?

Masz już stronę internetową, która kusi oczy pięknym layoutem. Jednak, czy klienci wiedzą jak znaleźć na niej produkt, którego szukają? Czy wiedzą jak przejść krok po kroku całą ścieżkę zakupową? Gdy zyskasz zainteresowanie klienta Twoim produktem musisz zrobić wszystko, by maksymalnie ułatwić mu dokonanie zakupu. W jaki sposób:

  • wyraźnie oznacz przycisk dodania produktu do koszyka,
  • wykorzystaj pop-upy, aby przekierować klienta do koszyka,
  • pozwól decydować Twojemu klientowi o takich elementach zakupu, jak wybór metody płatności i sposobu dostawy towaru,
  • nie zmuszaj klienta do zakładania konta w sklepie do zrealizowania zamówienia,
  • zadbaj, aby proces zakupu był równie przejrzysty na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych. 

5. Nie robisz testów A/B? Więc jak sprawdzasz, czy Twoje pomysły działają? 

W rozwoju każdego sklepu internetowego pojawia się moment, gdy warto coś zmienić. Nie oznacza to, że zmiana zawsze okaże się korzystna. Jednak właśnie po to testuje się rozwiązania - aby sprawdzić co w Twoim sklepie działa, a co nie.

Testy A/B polegają na wprowadzaniu zmian konkretnego elementu, np. koloru przycisku CTA kierującego do koszyka, nagłówka na stronie głównej, zdjęcia produktu itp. Ważne żeby jednocześnie wprowadzać zmianę tylko jednego elementu, ponieważ tylko wtedy możesz precyzyjnie ocenić jaki wpływ wywarła ta zmiana na konwersję lub ruch na stronie. 

Newsletter SellIntegro

Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najciekawszych artykułów z bloga i nowości ze świata e-commerce!

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Niestety coś poszło nie tak.